Odżywki i suplementy na masę mięśniową

Budowanie masy mięśniowej to żmudny proces, który wymaga od jednostki ogromnego zaangażowania. Aby zakończył się sukcesem trzeba zadbać o trzy podstawowe elementy, a mianowicie: trening, dietę oraz suplementację.

Suplementy mają bardzo duży wpływ na tempo budowania masy. Wszak, stanowią mieszankę wartości odżywczych, mineralnych i witamin na które organizm wykazuje zapotrzebowanie.

Gainery – odżywki węglowodanowe

Gainer to odżywka na masę mięśniową o której można powiedzieć, że jest najbardziej popularna. Składa się głównie z węglowodanów (60%+) i białka (około 15-20%), przez co stanowi doskonałą alternatywę dla posiłków przed treningowych, śniadania i drugiego śniadania.

Stosuje się ją zamiennie z posiłkami, jako uzupełnienie diety. Doskonały skład wartości odżywczych i wzbogacenie minerałami sprawia, że jedna porcja gainera jest w stanie zastąpić nawet najbardziej obfity obiad.

Gainery przygotowywuje się zazwyczaj z wodą lub mlekiem. Cały proces trwa dosłownie kilka minut.

Białko – odżywki białkowe

Wśród odżywek i suplementów na masę mięśniową sporą popularnością cieszą się również preparaty białkowe. Ich skład to głównie białko, udział węglowodanów i innych wartości odżywczych oraz mineralnych zazwyczaj nie przekracza 20%.

Białko stanowi materiał budulcowy, dlatego też niezbędne jest jego dostarczanie. Szacuje się, że przy diecie na masie należy dostarczać ilość gramów białka równą dwukrotności wagi jednostki (w gramach). Oznacza to, że osoba ważąca 70 kilogramów powinna dostarczyć 140g białka (pełnowartościowego). Stąd popularność, wygodnych odżywek białkowych. Stanowią one bowiem świetne źródło białka.

Kreatyna

Suplementem diety, którego skuteczność stoi na bardzo wysokim poziomie jest kreatyna. Doskonale się bowiem sprawdza jako asystent do budowania siły, wytrzymałości oraz właśnie masy mięśniowej. Suplement ten wpływa również na wydolność mięśni, sprawiając, że organizm jest bardziej wytrzymały.

Ze względu na fakt szerokich możliwości zastosowania kreatyny, często określa się ją jako – najlepszy, najbardziej kompletny suplement dla kulturystów. Stosują go zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści.

Carbo

Popularne ostatnimi czasy stają się również wszelkiego rodzaju przedtreningówki typu carbo. Ten rodzaj suplementu to źródło energii, które można dostarczać zarówno przed, jak i po wysiłku fizycznym, tudzież treningu.

Carbo samo w sobie nie jest odżywką, której celem jest masa. Jest to „skutek uboczny”, którego efekty są całkiem wyraźne.

Suplementacja – którą odżywkę na masę wybrać?

Należy pamiętać, że odżywki na masę powinny stanowić uzupełnienie diety, a nie jej podstawę. Oznacza to, że powinniśmy wybierać suplementy w oparciu o jadłospis i zapotrzebowanie jakie generuje nasz organizm. Inne suplementy będzie stosował profesjonalista wykonujący 10 sesji treningowych w tygodniu, inne amator, który na siłowni spędza 3 godziny w tygodniu.

Generalnie, zaleca się w pierwszej kolejności korzystanie z gainerów i odżywek białkowych. Kreatynę poleca się stosować dopiero po minimum trzech miesiącach na siłowni. Carbo można stosować od samego początku, gdyż jest to swojego rodzaju booster energetyczny.

Sugerujemy również wybierać odżywki danych producentów w oparciu o skład, opinie oraz recenzje. Wszak, nie każdy gainer jest taki sam i nie każda kreatyna daje takie same rezultaty.